Био насипни сурови лешници - България

Цена: 43.15 лв (43.15 лв / 1 кг)

Препоръчано от Зоя.БГ
  • Made in България
Годно до: 09-04-2021
Произход: България
Код: SKU3255
в наличност:
Брой:
-
+
43.15 лв
Добавете в желани
 


Описание:

Лешници, биологично земеделие, от Добрич, България.


Лешници, биологично земеделие, от Добрич, България.
Лешниците са плодовете на леската (Corylus Avellana), която пък принадлежи към семейство Брезови. Специфичната „шапчица”, с която е покрита черупката им, е дала и научното им име – corylus произхожда от гръцката дума “korys”, която означава шлем, каска, капак. Култивирани още преди 9000 години, сега лешниците се отглеждат основно в Турция (75% от световната реколта идва оттам), както и по Средиземноморието - Италия, Испания и Гърция. Това се дължи на факта, че дървото вирее най-добре при климат с прохладни лета и меки зими.

Леската е известна като дървесината, от която са били изработени първите вилки за откриване на подземни находища – води и скъпоценна руда. Иманярите дори са ги наричали „магически пръчки”. Всъщност, леската е присъствала в много езически ритуали в древността – вярвало се e, че притежава мистична сила. Жреците използвали лешниците при жертвоприношенията, те служели и като символ на плодовитост при бракосъчетанията, а билкарите и знахарите ги прилагали като лечебно средство. На Иберийския полуостров (днешна Испания и Португалия ) дори вярвали, че вещиците разбъркват отварите в гърнетата си именно с лескова пръчка. Според шведския фолклор лешниците са можели да  направят човека невидим, а в немския са били символ на безсмъртие.

Заради високото съдържание на мазнини (60%), лешниците – както впрочем, и останалите ядки, често са набеждавани, че  увеличават риска от сърдечно-съдови заболявания. Добре известно е, че високомазнинните храни покачват холестерола. Това обаче е така най-вече, когато става дума за наситени мазнини (по-конкретно съдържащите се в тях наситени мастни киселини) от животински произход. При лешниците (бадемите, орехите и т.н.) всъщност е точно обратното: те са източник на мононенаситени мазнини – олеинова и линолова киселина, които блокират „лошия“ LDL холестерол и повишават добрия „HDL” холестерол. Нещо повече, те стимулират метаболизма в процеса по изгаряне на мазнините.

Лешниците са много богат източник на фибри (9.7 %, всички от които – неразтворими). За разлика от разтворимите, неразтворимите фибри не се разтварят от ензимите в стомашно-чревния тракт и ускоряват храносмилателния процес. Всичко това, в комбинация с ниския им гликемичен индекс (25), превръща лешниците в добър регулатор на теглото – независимо от стряскащата на пръв поглед калоричност от 628 kcal за 100 г.

Лешниците са особено богати на фолат (витамин B9, известен още като фолиева киселина), което е необичайно за ядков плод. 100 г сурови лешници съдържат 113 µg. витамин B9 (препоръчителната дневна доза е 400 µg. ), който играе ролята на транспортер на желязо-съдържащи протеини в организма и спомага за формирането на червени кръвни телца. Поради тази причина се препоръчва при анемии. Недостигът на фолиева киселина в организма се свързва с някои ракови образувания, както и с уврежданията на плода в утробата, поради което е изключително важен при бременност и кърмене. Този витамин освен това има болкоуспокояващо действие, а при интоксикация помага на организма по-бързо да се прочисти от отровите.

Лешниците са отличен източник на витамин Е – съдържат 15 мг за 100 г (50 г набавят 100% от препоръчителната дневна доза). За този витамин е известно, че е мощен антиоксидант, който блокира образуването на вредните свободни радикали в кожата. От него зависят репродуктивните способности на организма – научното му име токоферол произлиза от гръцки и означава буквално „нося потомство“. Витамин Е освен това подобрява циркулацията на кръвта, осигурява нормалното кръвосъсирване и е необходим за регенерацията на тъканите. Влиза в състава на колагеновите нишки и има доказан антиейдж ефект.

В състава на лешниците влизат още редица минерали, сред които и значително количество магнезий (163 мг в 100 г). За магнезия е известно, че стабилизира нивата на калций в мускулите – когато са твърде високи, сърцето започва да прави твърде накъсани паузи между ударите - да „прескача“. Магнезият предотвратява спазмите в мускулите и ги подсилва, поради което е особено ценен сред атлети и спортуващи. Има активно участие и в скелетния апарат – играе ключова роля изграждането на костите. Ако разполага с достатъчно количества от него, тялото го складира по повърхността на костите, за да го използва в случай на внезапно възникнал дефицит. Магнезият може да се нарече „антистресов“ макронутриент, поради свойството си да регулира силата на реакцията на организма при външна агресия. При липсва на магнезий, ставаме по-чувствителни, нервни и притеснени, по-податливи сме на стрес и може да развием депресивни симптоми.

Консумирайте лешниците само сурови. Термичната обработка не само снижава хранителната им стойност, но може да ги направи токсични. Аминокиселината аспарагин (съдържа се също в бадемите) при нагряване  се трансформира в акриламид, който от 2002 г. е в списъка с карциногените на Националния институт по ракови заболявания в САЩ. Освен това при печенето обикновено се добавя сол (често нецитирано количество), с което може да надхвърлите препоръчителния дневен прием на натрий (2400 мг, около 1 ч.л), без да си дадете сметка. Доказано е, че твърде високите нива на натрий в организма водят до повишаване на кръвното налягане. Пакетираните печени лешници съдържат и консерванти като малтодекстрин, който може да повиши иначе ниския им гликемичен индекс. Освен това в производствения процес често се обработват няколко продукта наведнъж, което означава, че при печене вашите ядки може да са замърсят с други продукти, към които имате чувствителност или просто предпочитате да избягвате.

Хранителна стойност за 100 г:

Енергия 628 kcal
Протеини 14.95 г
Мазнини 60.75 г
Въглехидрати 16.70 г
Фибри (неразтворими) 9.7 г
Захари 4.34 г
Минерали
Калций 114 мг
Желязо 4.60 мг
Магнезий 163 мг
Фосфор 290 мг
Калий 680 мг
Цинк 2.45 мг
Витамини
Витамин C (аскорбинова киселина) 6.3 мг
Витамин B1 (тиамин)  0.643 мг
Витамин B2 (рибофлавин) 0.113 мг
Витамин B3 (ниацин) 1.800 мг
Витамин B6 0.563 мг
Витамин В9 (фолат) 113 µg
Vitamin A  20 IU
Витамин Е 15.03 мг
Витамин К 14.2  µg
Липиди
Мастни киселини, наситени  4.464 г
Мастни киселини, мононенаситени 45.652 г
Мастни киселини, полиненаситени 7.920 г
Холестерол 0 мг

Други продукти, които наши клиенти са поръчали заедно с този продукт

  • Поръчайте Нашата цена: 16.35 лв
    Кашуто е широко използвано в традиционната кухня на Югоизточна Азия в супи, яхнии и месни ястия. Плътният му вкус с повече сладки нотки от останалите ядки, както и фактът, че много бързо омеква след накисване, го превръщат в ключова съставка в съвременните вегетариански и сурови рецепти.
  • Поръчайте Нашата цена: 2.65 лв
    Могат да се консумират директно, да се прибавят към мюсли или да се използват в различни сладки и солени ястия. Белените слънчогледови семена са подходящи също за приготвяне на ядкови млека, сосове и сурови десерти. Покълнали, семената са чудесна добавка към плодови и зеленчукови салати.
Следващи 5 продукта

Свържете се с нас, ако имате въпроси относно този продукт

* За връзка с вас ще обработим данните ви съгласно нашата Политика за поверителност